.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دكتر عباسي: تعاون، چشمه جوشان اشتغال است

دكتر عباسي وزير تعاون دولت نهم و كانديداي معرفي شده به مجلس براي اخذ رأي اعتماد به مجلس براي وزارت تعاون در گفتگو با خبرنگار تعامل گفت: تعاوني ها اگر به شكلي صحيح و دقيق در كشور به اجرا درآيند نقش بي بديلي در ايجاد اشتغال و توسعه كشور دارند. تعاوني ها عاملي موثر براي كاهش فاصله طبقاتي هستند.

وي در ارتباط با نظام اقتصادي مطلوب كشور گفت: حضرت امام در وصيت نامه سياسي الهي خود فرمودند كه ما نه نظام ظالمانه كاپيتاليستي را قبول داريم و نه نظام سوسياليستي را. شخصيتي كه بيشترين كار را به لحاظ تئوريك در انقلاب در خصوص اقتصاد تعاوني انجام داد شهيد بهشتي بود. وي هم به لحاظ نظري و هم به لحاظ تشريح مباني ارزشي آن و هم به لحاظ دفاعي كه از عنصر تقنيني آن ارائه كردند در اين زمينه پيشرو بودند. امروز قانون اساسي ما از معدود قوانين اساسي است كه نظام تعاوني در كنار دو نظام بخش خصوصي و نظام بخش دولتي به رسميت شناخته شده است. يعني اقتصاد ما سه وجهي است. شهيد مظلوم بهشتي وقتي نظام تعاوني را تشريح مي كنند مي گويند: نظام تعاوني كه در ايران مورد نظر ما است و در قانون اساسي گنجانده شده هماني است كه در دنيا متداول است و بنا نيست در ايران مدلي ديگر و شكلي ديگر ارائه گردد. موضوع دومي كه ايشان تشريح مي كنند مباني است كه در قانون اساسي آمده. در قانون اساسي پيش بيني شده براي اينكه دو اتفاق روي ندهد يعني يكي تكاثر ثروت به دست عده اي افراد خاص صورت نگيرد و دوم اينكه دولت به متصدي مطلق اقتصاد تبديل نشود بايد براي جوانان جوياي كار كه امكان كار به لحاظ جسمي و فكري براي آنها وجود دارد از طريق وام بدون بهره و ساير راه هاي مشروع ديگر، ساختار تعاوني را براي اشتغال آنها شكل دهد. لذا نسخه قانون اساسي ما براي اشتغال، تعاوني است.
مردمي كردن اقتصاد نيازمند توانمند سازي است
دكتر عباسي به نقل از شهيد بهشتي گفت:
شهيد بهشتي در خصوص مردمي كردن اقتصاد مي گويند ما بنا نداريم كه از دولت بگيريم و در اختيار افراد و گروه هاي خاص قرار دهيم. بنابراين است كه در اختيار مردم قرار بگيرد. وقتي كه جمعيت كثيري از جامعه در كشور ما با مغفول ماندن اين بند مهم قانون اساسي بيكار هستند و تعدادي زيادي از مردم نمي توانند به اقتصاد وارد شوند لازم است به سمت توسعه تعاوني ها در كشور پيش برويم. در كشور ما كه جمعيت زيادي توان پس انداز وانباشت سرمايه ندارند بهترين راهكار توسعه تعاوني ها است. اين جمعيت زياد در يك اقتصاد دولتي با اقتصاد سرمايه داري شانسي براي ورود به اقتصاد را ندارند. و در اين نوع اقتصاد ما با رشد اشتغال مواجه نخواهيم بود و معضل بيكاري را شاهد خواهيم بود. امروز همه از دولت توقع شغل دارند و مي خواهند كارمند بشوند. در حالي كه اگر همه بخواهند كارمند شوند چه كسي توليد ثروت و سرمايه كند. كشور ما با 3 ميليون كارمند ركورددار است. اين طبقه اكثريت كه وفادارترين طبقات جامعه هستند در جريان اقتصاد كشور توانمند نيستند و لذا نمي توانند نقشي را ايفا كنند. مراحل توانمندسازي آنها شكل نگرفته.
چرا وزارت تعاون شكل گرفت؟
به گفته وزير تعاون يكي از دلايل شكل گيري وزارت تعاون توانمندسازي همين طبقه است تا بتواند وارد اقتصاد شود. اين افراد فاقد مهارت هستند و لذا پيش از آنكه سرمايه اي در اختيار آنها قرار گيرد بايد مهارت استفاده از سرمايه را پيدا كنند.
امروز ما ناگزير از توسعه تعاوني ها در كشور هستيم چرا كه ما به دنبال تحقق عدالت اجتماعي هستيم. رهبر معظم انقلاب در اين خصوص مي فرمايند: كشوري كه بنا است مدل اقتصادي آن توسعه همراه با عدالت اجتماعي باشد، بي بديل ترين، منطقي ترين و اصولي ترين روش، براي نزديك شدن جامعه به عدالت اجتماعي توسعه تعاوني ها است. همچنين مي فرمايند «تعاوني چشمه جوشان اشتغال است.» ايشان تاكيد داشتند در شرايطي كه ما با مشكل اشتغال مواجه هستيم در دولت بايد در خصوص تقويت تعاوني بحث شود و مورد حمايت قرار بگيرد.
فرصت هاي خوب براي توسعه تعاون
وزير تعاون همچنين به خبرنگار تعامل گفت: علاوه بر تاكيدات مقام معظم رهبري، رئيس جمهور محترم براي بسط عدالت اجتماعي و توجه به اقشار محروم جامعه بر توسعه تعاوني ها اصرار دارند. از سوي ديگر ملت انقلابي ما ثابت كرده در عرصه هايي كه به صورت تعاوني حاضر شده افتخار آفريده است. لذا شرايط براي توسعه تعاوني ها در كشور مهيا است. ما بايد نسبت به ترويج فرهنگ تعاون در كشور اقدامات جدي انجام دهيم. مقام معظم رهبري فرمودند تعاون در كشور ما مغفول واقع شده است. همه موظفند در راستاي ترويج فرهنگ تعاون كار كنند.
دكتر عباسي در ارتباط با مزيت هاي اقتصاد كشور افزود: ما براي توسعه چهار مزيت در كشور داريم كه متاسفانه هر كدام در گوشه اي قرار گرفته اند. يكي جمعيت جوياي كار است و بقيه افراد كارآفرين داراي ايده، سرمايه هاي سرگردان در جامعه و زمينه هاي فراوان سرمايه گذاري است.
ما براي جمع اين چهار مزيت طرحي نو ابداع كرديم تحت عنوان بنياد توسعه كارآفريني و تعاون در كشور كه توسط عده اي از كارآفرين، با تجربه و دلسوز استان ها ثبت شد. متاسفانه در كشور ما اين چهار مزيت به عنوان تهديد ساخته مي شود، در حالي كه اين مزيت ها عامل توسعه هستند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.236 seconds.